Drobečková navigace

Úvod > Blog > Jak se zorientovat v redakčních systémech?

Jak se zorientovat v redakčních systémech?



Datum konání:
10.5.2017

Redakční systém (CMS - content management system) je nástroj, pomocí kterého se webové stránky nejen tvoří, ale také následně upravují. Je tedy z dlouhodobého hlediska zásadní, jaký redakční systém na začátku zvolíte. CMS se dělí na dvě kategorie.

  1. Komerční redakční systém - za vývojem stojí nejčastěji firma, která redakční systém rozvíjí dle svého uvážení a potřeb firemních zákazníků.
  2. Open Source redakční systém - za vývojem stojí komunita dobrovolníků čítající tisíce programátorů z celého světa, kteří redakční systém rozvíjí dle svého uvážení.

Jaké dnes existují redakční systémy?

Komerčních redakčních systémů existují stovky. Velká část firem, která vyrábí webové stránky, má i svůj vlastní redakční systém. My, jako firma ANTEE, od roku 2001 vyvíjíme vlastní redakční systém IPO (internetový portál).

Mezi nejznámější Open Source redakční systémy pro tvorbu webových stránek patří Wordpress, Joomla, Drupal, případně eshopová řešení Magento, Prestashop. Jejich výčet pak naleznete na této stránce wikipedie.

open soucre redakční systémy.png

Podle čeho se orientovat?

Obě verze CMS mají své výhody a nevýhody a nelze jednoznačně říci, co je lepší. Shrnu zde výhody a nevýhody obou řešení.

Open Source CMS Komerční CMS

+ nezávislost na tvůrci webu

+ kontrolovaný vývoj
+ výběr z několika druhů CMS + technická podpora od výrobce

+ velké množství pluginů (rozšíření)

+ bezproblémový chod
+ systém je v základní podobě zdarma + rychlá reakce na změny
   
- nekompatibilita starších pluginů s novou verzí CMS - závislost na tvůrci webu
- časté bezpečnostní problémy - malý počet pluginů (rozšíření) v porovnání s Open Source
- náročnější a dražší údržba systému (jakákoli úprava kódu je cca dražší, než na komerčním CMS, který programátoři znají do detailu)  

Co tedy vybrat?

Nelze říct, že jeden je lepší, než druhý. Open Source redakční systém častěji volí lidé, kteří chtějí být nezávislí na tvůrci webu a hostingu. Vyžaduje to více znalostí na straně klienta a větší úsilí při aktualizacích a řešení případných problémů.

Firemní CMS si vybere firma, která se o web po technické stránce nechce starat a raději to zadá firmě, která se o vše podstatné postará a zajistí bezproblémový chod. Zároveň ví, že pokud se s webem něco stane, má jedno telefonní číslo na technickou podporu a tam problém vyřeší. Je to zkrátka méně starostí.

Závěrem

Každý CMS se hodí do trochu jiného prostředí. Osobně jsem názoru, že Open Source se více hodí na jednoduché blogy. Firemní CMS pro složitější řešení, kde klient potřebuje záruky. Po cenové stránce jsou si oba systémy rovni. Open Source je sice ke stažení zdarma, ale je nutné zaplatit práci člověka nebo agentury, která web bude přizpůsobovat Vašim požadavkům, stejně jako je tomu u firemního CMS.


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů